Afacere din Ungaria: O companie din Oradea obține profituri semnificative de la șoferii români surprinși fără vinietă în Ungaria.
O companie din Oradea, parte a unui grup de firme condus de un antreprenor maghiar, a găsit o metodă profitabilă de a câștiga bani de pe urma șoferilor români amendați pentru lipsa vinietei în Ungaria. UAI Inkasso, beneficiare a unui serviciu de recuperare a amenzilor oferit de statul ungar, impune taxe care depășesc cu mult amenzile originale. Aceste costuri sunt imposibil de contestat în instanță de către români, totuși, aceștia nu sunt obligați legal să le achite. Această situație a creat un sistem în care șoferii români se află în fața unor costuri exorbitante, fără opțiuni viabile de apărare.
Atenție la vinieta pe autostrăzile din Ungaria!
Dacă ați condus pe autostrăzile din Ungaria fără a achiziționa o vinietă în prealabil, pregătiți-vă pentru o factură considerabilă. Multe șoferi români au raportat primirea unor notificări de la o companie din Oradea, care le dublează, cel puțin, amenda pentru neplata taxei de drum.
O afacere bine pusă la punct
Informațiile obținute arată că în spatele acestei firme orădene se află un antreprenor maghiar, care a obținut în mod special dreptul de a colecta amenzile de la străinii care circulă în Ungaria fără vinietă. Sistemul este atât de bine organizat încât cei afectați nu au șanse să scape fără neplăceri.
Amenda și taxele suplimentare
Aproape zilnic, șoferii își exprimă nemulțumirea pe rețelele sociale cu privire la notificările primite de la UAI Inkasso SRL. Aceștia sunt anunțați că datorează bani după ce vehiculul lor a fost surprins în Ungaria fără taxa de drum achitată. În Ungaria, vinieta pentru autoturisme costă 77 lei/zi, 94 lei/10 zile sau 845 lei/an, iar achiziționarea acesteia este obligatorie înainte de a intra pe autostradă.
Atunci când trec pe lângă o cameră de supraveghere, șoferii au la dispoziție 60 de minute pentru a plăti vinieta, altfel riscă o amendă automată. Cei notificați de UAI Inkasso, care acționează în numele serviciului național de colectare a taxelor de drum din Ungaria, NÚSZ, află că trebuie să plătească nu doar amenda de 26.640 forinți (aproximativ 350 lei), ci și costuri adiționale, cum ar fi compensația pentru recuperare, identificarea proprietarului sau costurile poștale, ceea ce poate dubla sau chiar tripla sancțiunea inițială.
Experiențe neplăcute ale șoferilor
Un șofer a povestit că a achiziționat din greșeală vinieta pe categoria D1 în loc de D2, fără a primi notificări din partea autorităților ungare, ci direct de la firma de recuperare. Aceasta a dus la o amendă de aproximativ 170 lei, dar taxa de recuperare a fost de 660 lei. „Ne-am tâmpit cu totul?”, a întrebat el într-un grup de Facebook dedicat acestor probleme.
Alți șoferi care au parcurs doar câțiva kilometri pe teritoriul Ungariei au avut experiențe similare. O cititoare a menționat că, după ce a intrat din greșeală în Ungaria, a primit o notificare prin care i se cerea să plătească o amendă de 351 lei și taxe suplimentare de 420 lei. „Dacă nu plătesc în 60 de zile, costul va crește la 1.650 lei”, a adăugat ea.
Consecințe în cazul întoarcerii
Șoferii care ajung din greșeală în fostul punct de frontieră Borș II nu au opțiunea de a se întoarce în România și sunt obligați să continue drumul în Ungaria, deoarece întoarcerea pe autostradă nu este permisă.
Afaceri Internaționale în Domeniul Încasării Datoriilor
Chiar dacă societatea care trimite notificările șoferilor români este înregistrată în Oradea, afacerea aparține unui antreprenor maghiar. UAI Inkasso, înființată în 2018, are doi acționari: Paul Bogdan Popa, orădean și administrator, care deține 25% din acțiuni, și firma germană Lobmayer GmbH, cu 75% din acțiuni, fondată de cetățeanul maghiar Lobmayer Ferenc în 2011. Acesta controlează și o altă companie înregistrată în Germania, UAI Solutions GmbH, care își desfășoară activitatea sub denumirea de „Ungarische Autobahn Inkasso”, având contracte cu NÚSZ și UAI Inkasso Oradea. Grupul UAI activează și în alte țări europene, iar șoferii din România se plâng de practici similare în Austria și Germania.
Creștere Rapidă și Profituri Impresionante
În mai puțin de un deceniu, UAI Inkasso Oradea a înregistrat o cifră de afaceri notabilă de 14,1 milioane lei și un profit net de 5,2 milioane lei pentru anul precedent, ceea ce sugerează o activitate prosperă. Un articol din 2016, publicat pe un site maghiar de specialitate, a afirmat că UAI Solutions GmbH a obținut „afacerea deceniului” printr-un contract direct cu NÚSZ, destinat colectării datoriilor de la șoferii străini, excluzând autoturismele înmatriculate în Ungaria. Autoritățile maghiare au delegat această sarcină UAI Solutions, care își percepe propriile comisioane, ceea ce duce la creșterea datoriilor pentru șoferi.
Declarații și Justificări
La solicitarea unei publicații, administratorul Bogdan Popa a declarat că notificările emise, inclusiv costurile suplimentare, sunt stabilite și aprobate de NÚSZ. El a subliniat că nemulțumirile unor șoferi pot proveni din așteptarea că pot încălca legea în Ungaria fără sancțiuni, dar activitatea UAI a compromis acest scenariu. De asemenea, Popa a explicat că NÚSZ nu impune o amendă propriu-zisă, ci un sistem de taxe care include comisioanele de încasare.
Taxa de circulație și notificările UAI Inkasso
În România, șoferii care primesc notificări de la UAI Inkasso se confruntă cu o situație complicată. Potrivit lui Bogdan Popa, persoanele afectate pot apela la justiție, însă notificările nu reprezintă acte ce pot fi anulate în instanță, așa cum au stabilit judecătorii români în diverse procese. Aceste notificări funcționează mai degrabă ca o formă de presiune asupra debitorilor, care, din cauza stresului, pot ceda ușor.
În procese anterioare, unii șoferi români au pierdut, deoarece instanțele din România nu au fost considerate competente, doar cele din Ungaria având acest statut. În încercarea de a evita plățile suplimentare, unii români au optat să achite doar amenda în conturile NÚSZ, fără a include comisioanele UAI Inkasso. Totuși, aceștia au continuat să primească notificări pentru sumele restante, pe care le-au ignorat. Un șofer a declarat: „Au trecut 12 luni și n-am mai auzit de ei.”
Riscurile neplății
Unii șoferi au ales să ignore complet notificările, ceea ce îi expune riscului de a fi acționați în instanță de NÚSZ în Ungaria. Până în prezent, nu au fost raportate astfel de procese, dar riscul rămâne. Un alt scenariu posibil este ca un șofer să fie oprit la un control rutier în Ungaria, iar datorită datoriilor către NÚSZ, vehiculul să fie imobilizat de Poliție până la achitarea sumei datorate. Această măsură este permisă de legislația maghiară pentru amenzile neplătite și ar putea deveni o realitate pentru mulți șoferi români.
UAI Inkasso - o firmă contestată
De la înființarea sa în 2018, UAI Inkasso a fost implicată în peste 60 de procese în România, câștigând toate până în prezent. Printre instituțiile românești care au pierdut procese împotriva firmei se numără Ministerul Afacerilor Interne, care a solicitat informații despre proprietarii vehiculelor fără vinietă, dar instanțele au decis că ministerul trebuie să furnizeze aceste date. De asemenea, UAI Inkasso a avut dispute cu Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bihor, care a primit numeroase reclamații din partea cetățenilor nemulțumiți.
Decizie judecătorească împotriva notificărilor Inkasso
Recent, instanța a pronunțat o hotărâre în favoarea șoferilor care contestau notificările primite de la Inkasso. Aceasta a stabilit că informațiile transmise de firmă nu implică vreo obligație pentru destinatari. Judecătorii au argumentat că, în conformitate cu procesele anterioare, plângerile șoferilor nu au temei, având în vedere că notificările nu generează responsabilități legale.